Czym jest Certyfikat SSL?

Czym jest certyfikat SSL, jak go wdrożyć i dlaczego warto zadbać o jego obecność na naszej stronie internetowej? Sprawdźmy czym różnią się dostępne rodzaje SSL oraz na co zwrócić szczególną uwagę wybierając konkretny certyfikat pod swoją firmę.

 

Certyfikat SSL jest gwarancją bezpieczeństwa w sieci zarówno dla serwera jak i klienta. Dzisiaj jest on podstawą podczas tworzenia lub uruchamiania stron internetowych, ponieważ mówi przyszłym odbiorcom, że ich dane są w pełni chronione i zabezpieczone. Jako znak bezpieczeństwa w pasku adresu strony w przeglądarce, po lewej strony pojawia się kłódka i to ona jest potwierdzeniem bezpiecznego łącza danych pomiędzy klientem, a serwerem.

Certyfikat SSL zapewnia bezpieczeństwo przesyłania danych, jeśli chcemy mieć pewność, że nasza strona będzie funkcjonować bez żadnych usterek warto powierzyć ją w ręce specjalistów w dziedzinie administrowania serwerami. To oni wówczas zadbają o kontrolę bezpieczeństwa, aktualizację oraz konserwację serwerów, pomiędzy którymi przesyłane są dane użytkowników strony.

 

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL z ang. Secure Socket Layer jest poświadczeniem wiarygodności samej domeny lub domeny i jej właściciela. Certyfikat potwierdza i zarazem gwarantuje bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych między użytkownikiem, a serwerem. W przypadku zabezpieczonej strony nasze dane przechowywane są przez protokół https, nie zaś przez osoby trzecie.

Stosowanie protokołu SSL pozwala na realizację trzech zadań:

  • szyfruje dane przesyłane pomiędzy serwerem i klientem (tj. przeglądarką)
  • weryfikuje tożsamość serwera
  • weryfikuje tożsamość klienta

 

Zastosowanie SSL w praktyce

Przyjrzyjmy się z bliska jak działa strona z certyfikatem SSL oraz jak ta bez certyfikatu. Główną różnica, zaraz obok ikony kłódki w szyfrowaniu stron jest protokół HTTP i HTTPS. W przypadku strony niezabezpieczonej adres witryny zaczyna się od protokołu http. Proces przesyłania danych prezentuje się następująco:

  1. Użytkownik wpisuje adres witryny w przeglądarce.
  2. Przeglądarka wysyła sygnał do serwera.
  3. Serwer odsyła dane, umożliwiające wyświetlenie witryny.

Posiadając certyfikat SSL oprócz zabezpieczenia strony, dodatkowo zabezpieczamy transfer danych pomiędzy przeglądarką, a serwerem. Adres strony zaczyna się od protokołu https. Komunikacja w tym wypadku jest bardziej rozbudowana:

  1. Użytkownik wpisuje adres witryny w przeglądarce.
  2. Przeglądarka wysyła sygnał do serwera.
  3. Serwer odsyła dane uwierzytelniające (jest to kopia protokołu SSL) do przeglądarki.
  4. Przeglądarka weryfikuje źródło i ważność certyfikatu.
  5. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia następuje bezpieczne połączenie.
  6. Przesyłane dane między serwerem, a przeglądarką są zabezpieczone.

 

Dlaczego warto mieć certyfikat SSL?

Protokół SSL zapewnia współpracę z wieloma różnymi algorytmami kryptograficznymi lub szyframi, by używać ich w operacjach wzajemnej autoidentyfikacji serwera czy klienta, transmisji certyfikatów lub ustalenia kluczy sesyjnych. Wdrożenie SSL jest bardzo ważnym elementem budowania całej konstrukcji strony. Daje on jasny sygnał wszystkim odwiedzającym stronę, że ich dane są w pełni zabezpieczone i chronione. Brak certyfikatu może się wiązać z poważnymi problemami oraz niskim pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Główne powody przemawiające za wdrożeniem protokół SSL to:

 

Bezpieczeństwo

Certyfikat SSL jest najważniejszym i głównym poświadczeniem bezpieczeństwa strony internetowej. Ciągłe przekazywanie danych przez internet jest na porządku dziennym warto zadbać o gwarancje ochrony danych odwiedzających naszą stronę. Zabezpieczenie strony przez certyfikat SSL pozwala dodatkowo chronić ją przed phishingiem, czyli oszukiwaniem użytkowników poprzez podstawienie sfałszowanej, niemal identycznej strony. Widok kłódki oraz protokół https daje użytkownikowi jasny komunikat, że dane, którymi się loguje są odpowiednio zabezpieczone, a strona prawdziwa i godna zaufania.

Wiarygodność

Certyfikat SSL jest gwarancją wiarygodności strony poświadczającym przy tym, że nasze dane trafiają do odpowiedniego odbiorcy. W innym wypadku mogą one trafić do osób trzecich, które mogę te dane modyfikować. Certyfikatu SSL to poświadczenie profesjonalizmu firmy, z którą ma do czynienia odwiedzający. Większe zaufanie wśród internautów zmniejsza także współczynnik odrzuceń, czyli odsetek wizyt na stronie, podczas których użytkownik nie podjął żadnej interakcji ze stroną.

SEO

Wyższe pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych jest kolejnym powodem, który przemawia za certyfikatem SSL. Jednym z czynników rankingujących stronę jest protokół https, który zyskujemy dzięki certyfikatom. Chcąc podnieść pozycję w rankingu Google, oprócz wartościowych treści, responsywnej strony i jej odpowiedniej szybkości załadownia warto zadbać także o bezpieczeństwo przesyłania danych.

 

Rodzaje certyfikatów SSL

Wyróżnia się trzy rodzaje certyfikatów SSL, służące ochronie serwerów internetowych. Dzieli się je następująco:

  • z walidacją domeny (Domain Validation; DV) – podstawowy typ certyfikatu, który zapewnia pełne bezpieczeństwo, integralność transmisji danych i poufność przez technologię SSL. Informacje zapisane w certyfikacie dotyczą tylko i wyłącznie domeny, nie znamy właściciela technologii SSL, który się nim posługuje.

 

  • z walidacją organizacji (Organization Validation; OV) – certyfikat potwierdza tożsamość podmiotu dla którego wystawia się certyfikat. Informacje te są potwierdzone przez zaufane centrum certyfikacyjne, a dzięki temu użytkownik ma możliwość wyświetlania i weryfikacji danych organizacji

 

  • z rozszerzoną walidacją podmiotu z certyfikatem (Extended Validation; EV) – najwyższy poziom bezpieczeństwa, który gwarantuje, że podmiot wnioskujący został poddany szczegółowej weryfikacji. W tym wypadku wyświetlana jest nazwa firmy, a kłódka jest koloru zielonego. Ten rodzaj zabezpieczenia gwarantuje pełne bezpieczeństwo przesyłanych danych.

 

Implementacja i koszty

Wdrożenie certyfikatu SSL może być zarówno płatne jak i darmowe. Wersja płatna to kwota wahająca się w granicach 100, a 1000 zł rocznie. Darmowy SSL również gwarantuje bezpieczeństwo strony i zapewnia szyfrowane połączenie internetowe. Podstawową różnicą jest krótsza licencja w przypadku darmowej wersji, którą trzeba częściej odnawiać. Wybierając opcję płatną liczymy się automatycznie ze zwiększonym kosztem utrzymania strony.

Podczas implementacji SSL na stronę warto zwrócić uwagę na:

  • zmianę przekierowania z przedrostka http na https
  • linkowanie tylko i wyłącznie stron z zabezpieczonych witryn
  • sprawdzenie zasobów storny (graficznych czy multimedialnych) pod względem wysyłania ich za pośrednictwem bezpiecznego połączenia
  • zmianę adresu w wyszukiwarce Google Analytics i Google Search Console

 

Certyfikat SSL zapewnia prywatność i wiarygodność pomiędzy komunikującymi się ze sobą serwerem, a klientem. SSL pozwala serwerowi i klientowi na wzajemną identyfikację i negocjację algorytmu kodującego przed rozpoczęciem właściwej wymiany danych. Dzisiaj protokół SSL jest standardem, tym bardziej, że jest on możliwy do zainstalowania samodzielnie lub dostępny w usługach dostawców hostingowych.