WND-RPSL.03.02.00-24-02D8/20-002 (WNIOSEK UE)
Udoskonalenie usługi hostingu serwerów wirtualnych wraz z dodaniem do niej usług zwiększających bezpieczeństwo danych
Suma projektu 3 689 508,00 PLN (kliknij, aby przeczytać więcej)

Subdomena – co to jest?

Subdomena jest najłatwiejszym i przy okazji najszybszym sposobem na stworzenie nowego adresu internetowego. Unikalny adres strony jest znany jako domena, czym zatem dokładnie jest subdomena i kiedy warto z niej skorzystać?

Subdomena – co to

Subdomena jest adresem internetowym, który jest tworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Działają one jako odrębne adresy internetowe i mogą być dołączone do innych usług niż te, które pojawiają się na stronie głównej. Tworzy się przede wszystkim w celu realizacji nowych projektów, które nie wymagają rejestracji jako nowe domeny, dzięki czemu nie musimy ponosić tutaj dodatkowych kosztów.

Kiedy tworzymy subdomeny?

Subdomena możemy stworzyć kiedy posiadamy już domenę w danym serwisie. Wiąże się to z hostowaniem strony na hostingu czy serwerze vps – usługą, która zapewnia widoczność naszej strony w sieci 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. To właśnie na podstawie głównej domeny tworzymy następne adresy internetowe, które oddzielamy kropką od adresu głównego. Posiadając już domenę możemy śmiało tworzyć subdomeny w niezliczonych ilościach. Najlepiej przedstawić to za pomocą przykładu. Wyobraźmy sobie, że naszą główną stroną jest domena hotel.pl. Po pewnym czasie rozwijamy swoją działalność i mamy już hotele w kilku miastach. Do strony możemy dodać subdomeny takie jak: katowice.hotel.pl, wisla.hotel.pl czy ustron.hotel.pl.

Zalety subdomeny

Subdomeny mają wiele zalet i mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach. Ich główną zaletą jest łatwość ich tworzenia. Mając domenę możemy tworzyć niezliczoną ilość subdomen, a jedynym ograniczeniem jest jej unikalność. Subdomeny będą zajmowały wydzieloną część serwera, która niekoniecznie musi być związana z tym co dzieła pod główną nazwą. Subdomeny można wykorzystać w następujących sytuacjach:

  • różne wersje językowe – dodanie prefiksu, które sygnalizuje język pozwala poszerzyć działalność inne kraje
  • osobne oddziały – wykorzystanie subdomeny aby oddzielić od siebie lokalne oddziały, które będą kierować odbiorców z różnych miast czy regionów na strony w ich okolicy
  • różne rodzaje stron – subdomeny możemy wykorzystać kiedy nasze strony mają inne funkcje przykładowo – kiedy prowadzimy sklep internetowy, ale chcielibyśmy prowadzić także bloga na temat produktów, które sprzedajemy.

Subdomeny są bezpłatne, dlatego są najchętniej wybieraną formą przy tworzeniu nowych adresów powiązanych ze stroną główną. Pamiętajmy jednak, że subdomeny nie są tworami własnymi i są zależne do domeny głównej, dlatego kiedy wygaśnie nam główny adres wszystkie subdomeny również będą nieaktywne.