Jak założyć sklep internetowy?

Branża e-commerce może przynieść wysokie zyski jeśli dobrze przygotujemy się do tematu. Otwarcie własnego sklepu internetowego może być prostym i przyjemnym działaniem, do którego trzeba się jednak solidnie przygotować.

Jak założyć własny sklep internetowy?

Do otwarcia sklepu w internecie należy się dobrze przygotować. Dopiero dobre zapoznanie się z rynkiem i konkurencją pozwoli nam sprawdzić, czy dany biznes się opłaca oraz jak podejść do tematu, aby przyniósł on w przyszłości sukces. Według statystyk, rynek sprzedaży w Polsce jest wart około 40 miliardów złotych, a zarejestrowanych spółek zostało już ponad 29 tysięcy. W praktyce oznacza to dużą konkurencję, z którą będzie musiał się zmierzyć nowy przedsiębiorca.

Statystyki pokazują również jak trudno przetrwać pierwsze lata na rynku, gdyż około 80% nowych spółek zamyka się w przeciągu pierwszych 3 lat, a tylko 30% e-sklepów jest na rynku dłużej niż lat 8.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku, aby nie tylko przynosił on zyski, ale utrzymał się na rynku? Wszystko zaczyna się od odpowiedniego przygotowania oraz od nabycia wiedzy w temacie. Ważny jest także pomysł na biznes, aby wyróżnić się na tle innych e-sklepów.

 

O czym należy pamiętać zakładając sklep internetowy

Chcąc wejść do branży e-commerce, należy pamiętać o kilku zasadach, które są konieczne do rozpoczęcia tego rodzaju działalności. Poniżej podane są najważniejsze z nich:

  • Działalność gospodarcza – założenie e-sklepu wiąże się z założeniem własnej działalności
  • Biuro księgowe – warto podjąć współpracę ze specjalistą’
  • Wybór platformy do sprzedaży – tutaj w zależności od naszych potrzeb
  • Zakupy towaru, zdjęcia oraz opisy – przygotowanie produktów do sprzedaży
  • Płatność i wysyłka – organizacja formy płatności oraz formy wysyłki
  • Opakowania – w zależności od sprzedawanych produktów
  • Program do wydawania faktur – możliwość sprzedaży dla innych działalności

 

Powyższe punkty to rzeczy, które należy przemyśleć przed otwarciem działalności. Wszystko to pozwoli na lepszy i zdecydowanie łatwiejszy start w świecie e-commerce. Opracowanie sposobu działania będzie pierwszym krokiem do sukcesu naszego sklepu internetowego.

 

Ile kosztuje sklep internetowy?

Zakładanie sklepu internetowego wiąże się z kosztami. Ile pieniędzy potrzebne jest, aby uruchomić swoją spółkę? To zależy przede wszystkim od naszych zasobów finansowych. Sklep internetowy można założyć mieszcząc się w granicach 1000 zł. Posiadając jednak większe środki finansowe możemy znacznie więcej zainwestować nie tylko w towar, ale też w formę reklamy. Mając duże zasoby można sobie pozwolić na sklepy dedykowane czy magazyny.

Ograniczone zasoby to ścieżka idealna dla początkujących handlowców, którzy chcą ocenić, jak ich pomysł sprawdzić się na rynku. Często wykorzystuje się tutaj gotowe rozwiązania oraz dostępne, bezpłatne narzędzie internetowe.

 

Popularne platformy

Wybór platformy to jeden z punktów, który został umieszczone w zasadach o których należy pamiętać zakładając sklep. Możemy się tutaj pokusić o najpopularniejsze platformy, które są na rynku długo i zostały już dobrze przetestowane. Należą do nich WooCommerce oraz PrestaShop.

 

Każda z tych platform będzie mieć zarówno plusy jak i minusy, jednak duża ich zaletą jest fakt, że są one darmowe. Chcąc jednak rozbudować je o dodatkowy wtyczki będzie to zazwyczaj wiązało się już z dodatkowymi kosztami. Innym minusem jest bezpieczeństwo. Platformy bazują na open source, co w praktyce oznacza ciągłe aktualizacje, aby naprawiać napotkane błędy czy luki w kodzie. Warto zatem rozważyć ofertę administracji serwerów, czyli usługi, która zadba o bezpieczeństwo i aktualizację storny eliminując przy tym ryzyko usterek. Ostatnią wadą jest konieczność posiadania własnego serwera, na którym chcemy uruchomić oprogramowanie. Tutaj jednak na pomoc mogą przyjść specjaliści, którzy zaopiekują się naszą stornę. Warto dodać, że istnieją różne rodzaje serwerów, a pod sklep internetowy idealnie nadaje się serwer VPS, którego koszta są znacznie niższe od serwera dedykowanego, dające jednak znacznie więcej korzyści niż serwer współdzielony.

 

Popularne platformy mają też dużo zalet, chociażby możliwość dopasowania funkcji do własnych potrzeb i oczekiwań. Zarówno WooCommerce jak i PrestaShop dają możliwość instalacji różnych pluginów, które mogą znacznie poszerzyć możliwości sklepu internetowego.

 

Modele marketingowe i logistyczne

Założenie sklepu internetowego to także zapoznanie się zarówno z marketingiem jak i logistyką. Najpopularniejsze modele logistyczne to:

Dropshipping – czyli model polegający na zebraniu zamówień przez nasz sklep oraz pozostawienie wysyłki hurtowniom i producentom

Pseudo just-in-time – czyli model, w którym zamawiamy towar z hurtowni dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta.

Wyżej przedstawione opcje mają swoje plusy i minusy, oraz różnice w nakładzie finansowym.

 

W związku z otwarciem nowego sklepu warto zainteresować się także marketingiem, czyli reklamą zarówno w sieci jak i w formie banerów reklamowych lub też inną formą promocji. Tutaj konieczne jest zapoznanie się z zagadnieniami content marketingu, reklamą w social mediach czy stroną Google Ads.

 

Podsumowanie

Założenie sklepu internetowego to przede wszystkim dobre przygotowanie i zapoznanie się z konkurencją. Sukces e-commerce polega przede wszystkim na odpowiedniej organizacji oraz na zgłębieniu tematu pod różnymi względami. Nasz sklep może zacząć od mniejszego wkładu finansowego i stopniowo rozwijać skrzydła.