Jaki wpływ na SEO ma responsywny design strony

Czy responsywny design może mieć jakikolwiek wpływ na SEO? Nie od dziś wiadomo, że coraz chętniej korzystamy ze smartfona, zamiast komputera stacjonarnego czy laptopa. Sprawdź jakie benefity dla SEO może mieć specjalnie zaprojektowana strona na mobile.

Responsywny design – co to?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest responsywny design. Jest to forma tworzenia stron, które dopasowane są do każdej rozdzielczości ekranów. Najczęściej dzieli się go na osobne projekty na desktop (laptop/ komputer stacjonarny), tablet oraz mobile (smartfon). W praktyce często oznacza to jednak znacznie więcej projektów, gdyż rozdzielczość ekranów jest coraz to większa. Warto tutaj zaznaczyć, że ruch mobilny stanowi w większości wypadków stron ponad połowę ruchu ogólnego. W niektórych przypadkach, jest on na poziomie ok. 70-80%. Jest to główny powód, dlaczego potrzebny nam jest responsywny design. Tak zaprojektowana strona, będzie przyjazna użytkownikom z poziomu każdego urządzenia.

SEO – co to?

SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization i oznacza cały proces budowania ruchu organicznych wyników wyszukiwań. W głównej mierze opiera się on na algorytmach Google. Innym, najczęściej używanym terminem określającym SEO jest optymalizacja i pozycjonowanie. Osoba na tym stanowisku musi mieć odpowiednią wiedzę zahaczającą o web development i marketing. SEO w praktyce oznacza poprawę technicznych aspektów strony internetowej, kształtowanie jej infrastruktury, rozbudowę pod względem treści oraz tak zwany link-building (zdobywanie linków pozycjonujących z innych, wartościowych domen w internecie). Chcąc jak najwyżej wypozycjonować stronę warto sprawdzić, który hosting jest najlepszy pod SEO. Hosting strony internetowej to usługa w ramach której zostaje nam udostępniony serwer na potrzeby infrastruktury internetowej.

Wpływ responsywnego designu na SEO

Na SEO wpływa bardzo dużo czynników. Chcąc wysoko wypozycjonować stronę, należy na okrągło sprawdzać najnowsze algorytmy Google’a i nieustannie pracować nad stroną. Responsywny design to tylko jedno z kryteriów, które sprawia, że strona pojawi się wyżej w wyszukiwaniach. Poznaj pięć benefitów responsywnego designu, które pozytywnie wpływają na SEO.

Mobile-First

W ostatnich latach Google stawia na mobile, czyli na użytkowników korzystających z internetu z poziomu telefonu komórkowego. Responsywny design to nic innego, jak właśnie dopasowanie do rozdzielczości mobilnej. Wniosek nasuwa się sam – chcąc wyżej wypozycjonować swoją stronę, należy szczególną uwagę zwrócić na projekt storny na mobile, gdyż Google faworyzuje strony, które są zoptymalizowane pod smartfona

Zwiększona użytkowość

Każdemu właścicielowi strony zależy, aby użytkownik spędził na niej jak najwięcej czasu. Chociaż ważny jest tutaj wartościowy tekst na stronie, to równie istotny jest jej design. Dobrze zaprojektowana strona sprawi, że użytkownik może się po niej poruszać sprawnie, szybko, łatwo, a przede wszystkim intuicyjnie. To właśnie responsywny design sprawia, że strony mogą być intuicyjne i proste w obsłudze z każdego urządzenia. Przyjazna strona zatrzyma użytkownika na dłużej i zwiększy prawdopodobieństwo zakupu lub subskrypcji.

Zwiększona szybkość strony

Szybka strona jest równie istotna. Ile razy zdarzyło się nam opuścić witrynę, zanim się ona załadowała, gdyż wydawało się, że ładuje się ona w nieskończoność. Jak się można domyślić, im szybciej strona będzie się ładować, tym więcej użytkowników ją odwiedzi, ale również dłużej na niej pozostanie. Responsywny design pozwala ładować się stronie szybciej zarówno na desktopie, jak i mobilu.

Unikanie powtórzonych treści

Responsywny design to nie tylko dopasowanie tych samych treści do różnej rozdzielności. Każde urządzenie rządzi się swoimi prawami, dlatego projekty na desktop, tablet i mobile powinny różnić się od siebie. W przypadku projektów desktopowych możemy użyć pojawiających się komunikatów po najechaniu myszką, takie rozwiązanie nie będzie jednak możliwe na mobilu.

Zmniejszenie czynnika odrzuceń

Czynnik odrzuceń oznacza liczbę użytkowników, którzy weszli na stronę i nie podejmując na niej żadnych działań natychmiast ją opuścili. W przypadku wysokiego czynnika odrzuceń, należy zastanowić się szczególnie nad poprawą szybkości strony oraz właśnie nad odpowiednim jej zaprojektowaniem. Nawet przy najwyższej jakości tekstach, źle zaprojektowana strona nie przyniesie konwersji.

Responsywny design może wpłynąć na wyższe pozycjonowanie, dlatego warto dobrze zaprojektować stronę na każde urządzenie. Dzisiaj przede wszystkim wielu designerów zaczyna swoje projekty od wersji mobilnych, gdyż to właśnie mobilni użytkownicy stanowią większą część ruchu wszystkich użytkowników.